Voedingsvezel

Voedingsvezel, een verzamelnaam voor de type koolhydraten die niet in de darmen worden verteerd of opgenomen.

De groep omvat verschillende soorten vezels met allen hun eigen effect op het lichaam. Wat doen vezels nou precies en waar zijn ze voor nodig? Wij van Afvallen met Nederland zochten het voor je uit.

Gezondheidseffecten voedingsvezel

De verschillende vormen van voedingsvezel hebben uiteenlopende effecten op het lichaam. Zo hebben vezels het vermogen om vocht op te nemen als een soort spons. Wanneer er voldoende vezel aanwezig is in de ontlasting neemt deze voedselbrij meer vocht op. Dit zorgt voor een groter volume van de ontlasting. Dit hogere volume zorgt weer voor een betere stoelgang. Ook kan voldoende vezel ervoor zorgen dat het cholesterol wordt verlaagd.

Nieuw onderzoek

Een recent onderzoek in opdracht van de WHO (World Health Organization) heeft wederom positieve effecten van voedingsvezel op de gezondheid aangetoond. Zo concludeerden ze onder andere dat een hoge vezelinname de kans op het krijgen van hart- en vaatziekten en diabetes type 2 met 15-30% verlaagd. Dezelfde resultaten werden gevonden voor de kans op beroerte en darmkanker. Wat ook opviel was dat mensen met een hoge vezelinname een lager gewicht hadden en een betere bloeddruk. Het lagere gewicht valt mogelijk te verklaren door het verzadigende effect van voedingsvezel.

Lees ook: Langer leven door gezonde leefstijl

Concrete adviezen om vezelinname te verhogen

Hoe krijg je nou meer voedingsvezel in je dagelijkse voeding? Start is met het vervangen van “witte” graanproducten door volkorenproducten zoals volkorenbrood en volkoren pasta. Probeer daarnaast als je fruit eet, waar mogelijk, zo vaak mogelijk de schil erbij te eten, deze bevat namelijk de meeste vezels. De overige belangrijkste bronnen van vezels zijn: groente, aardappels, peulvruchten en noten.

Word succesvol en blijvend slank met het meest complete dieetprogramma van Nederland.

Wil je meer lezen over vezels? Zie dan het Voedingscentrum