Voldoende eiwit

Eiwit is een van de belangrijke voedingsstoffen. Hoeveel eiwit is nou voldoende eiwit? Dit is per persoon weer verschillend.

In deze blog leggen we uit hoeveel eiwit je gemiddeld binnen moet krijgen en wanneer je een hogere eiwitbehoefte hebt.

Waarom is eiwit belangrijk?

Een eiwit is een stof die op is gebouwd uit aminozuren. Deze aminozuren zijn de bouwstenen van het lichaam. De eiwitten, spieren en lichaamsweefsels in het lichaam zijn voor het grootste gedeelte ook opgebouwd uit deze aminozuren. Het menselijk lichaam kan dus absoluut niet zonder eiwitten die deze aminozuren leveren. Eiwitten spelen daarbij ook een belangrijke rol bij fysiek actieve mensen. Sporten zorgt voor schade aan de spiervezels, om dit weer te “repareren” worden er aminozuren uit eiwitten gebruikt.

Voldoende eiwit voor de gemiddelde mens

Om te bepalen hoeveel eiwit je nodig hebt moet je een kleine berekening doen. Er is namelijk niet een standaard hoeveelheid. Je eiwitbehoefte is afhankelijk van hoeveel je weegt. Dan bereken je het als volgt.

0,8 X je gewicht in kg = eiwitbehoefte in grammen.

Dus als je bijvoorbeeld 100 kg weegt dan is je minimale eiwitbehoefte 100 X 0,8 = 80 gram. Let er op dat je op deze manier je minimale eiwitbehoefte berekent! Het is dus verstandig om hier wat boven te gaan zitten en vooral niet minder te eten.

Lees ook: Ontbijt makkelijk gemaakt

Wanneer heb je een verhoogde eiwitbehoefte?

Bepaalde bevolkingsgroepen hebben een hogere eiwitbehoefte. Hieronder staat beschreven om welke groepen dat gaat en wat de reden hiervan is.

Vegetariërs en veganisten

Mensen die een deels of volledig plantaardig voedingspatroon volgen hebben meer eiwit nodig dan mensen met een standaard voedingspatroon. De reden hiervoor is dat de eiwitten die in plantaardige producten zitten door het lichaam minder goed gebruikt kunnen worden dan de dierlijke eiwitten. Dit zorgt voor een verhoogde behoefte van ongeveer 25%.

Zwangere vrouwen en kinderen

Bij groei komt ook een verhoogde eiwitbehoefte kijken. Zwangere vrouwen hebben deze extra eiwitten nodig voor het kind dat groeit in de buik. Kinderen hebben extra eiwit nodig voor hun eigen groei. Ook voor deze groepen is het aan te raden om de eiwitinname met 25% te verhogen.

Mensen met ziektes of wonden

Bij bepaalde aandoeningen is het aan te raden om de eiwitinname te verhogen. Dit heeft te maken met het helen van het lichaam. Bij een wond op de huid moeten er bijvoorbeeld nieuwe weefsels gemaakt worden om de wond te helen. Hier is eiwit voor nodig. Neem altijd even contact op met een arts voor je zomaar je eiwitinname omhoog gooit in verband met een ziekte.

Kracht- en duursporters

Doordat sporters constant streven naar verbetering moet het lichaam goed herstellen. Eiwit zorgt voor het herstel van de spieren. Afhankelijk van de type inspanning kan het verschillen hoeveel eiwit je precies nodig hebt. Het kan variëren van 1,2 gram per kg lichaamsgewicht tot 1,8 gram per kg lichaamsgewicht. Wil je nou precies weten wat jouw eiwitbehoefte is voor jouw vorm van inspanning? Maak dan is een afspraak met een (sport)diëtist.

Word succesvol en blijvend slank met het meest complete dieetprogramma van Nederland.

Wil je meer weten over eiwitten? Zie dan het voedingscentrum.