Pakjesavond

Eind augustus/ begin september word je er al aan herinnerd. Dit is namelijk wanneer de eerste pepernoten hun weg terugvinden in de schappen. Een tijdje daarna komen ook alle andere heerlijke versnaperingen in de winkels te liggen, van schuimpjes tot gevuld speculaas. Dan merk je pas echt dat sinterklaasavond eraan zit te komen.
Dit natuurlijk hartstikke leuk! De cadeautjes en al dat heerlijke snoepgoed. Maar hoe houd je het snoepen op pakjesavond nou verantwoord?

Caloriebommen

In het snoepgoed voor sinterklaas zit over het algemeen veel suiker en vet, niet te vergeten dat er in het meeste snoepgoed heel veel kcal zitten. Vooral in chocoladeletters zitten veel kcal, het is dan ook verstandig om, als je toch echt een chocoladeletter wilt, er één te delen. In één chocoladeletter zitten namelijk al gauw 750 kcal. Nog een caloriebom om te vermijden (of om te delen met veel vrienden) is een banketletter, een hele banketletter bevat namelijk meer kcal dan de meeste vrouwen over een gehele dag binnen moeten krijgen.

“Mager” snoepgoed

Gelukkig heb je ook snoepgoed met relatief weinig kcal. Voorbeelden hiervan zijn taaitaai en kruidnoten. Een klein taaitaai poppetje bevat maar ongeveer 30 kcal en een handje kruidnoten (+/- 10 stuks) ongeveer 50 kcal. Chocolade Pepernoten zijn helaas een stuk minder en bevatten het dubbele aan kcal.
Om een beetje een overzicht te hebben, heb je hier een lijstje met populair snoep goed met sinterklaas.

Marsepein (stukje van 25 gram)          110 kcal, 16 gram KH, 4 gram Vet
Chocoladeletter (stuk van 50 gram)    250 kcal, 30 gram KH, 20 gram Vet
Banketstaaf (stukje van 50 gram)        220 kcal, 24 gram KH, 12 gram Vet
Taai taai (kleine van 10 gram)              30 kcal, 8 gram KH, 0 gram Vet
Pepernoten (5 stuks)                             50 kcal, 10 gram KH, 1 gram Vet
Schuimpje (1 stuk)                                 15 kcal, 4 gram KH, 0 gram Vet
Mandarijntje                                           30 kcal, 6 gram KH, 0 gram Vet
Gevulde speculaas (blokje 30 gram)   140 kcal, 15 gram KH, 8 gram Vet

Tips and tricks

De belangrijkste tip om mee te geven voor pakjesavond is, haal niet te veel in huis. Wat je niet hebt kan je ook niet opeten. Daarna is het belangrijk om wel te nemen wat je echt lekker vind. Vind jij kruidnoten eigenlijk helemaal niet lekker maar neem je ze toch maar omdat ze minder kcal hebben? Doe niet! Je kan het beste minder nemen van iets heel lekkers waar je de hele avond van geniet, dan dat je de hele avond door iets neemt dat je veel minder lekker vind. Ook is het handig om met jezelf een bepaalde tijd op de avond af te spreken dat je mag snoepen. Zo voorkom je dat je de hele dag door naar het lekkers grijpt. De sinterklaas ebooklaatste tip is om ook wat gezonde snacks op de tafel neer te zetten, zet in plaats van alleen kruidnoten en chocolade ook bijvoorbeeld mandarijntjes, paprikareepjes of een schaaltje ongezouten nootjes op de tafel.

Wij hebben ook een eBook om je door sinterklaasavond heen te loodsen. Klik hier om hem te downloaden.