gezond eten

Vorige week schreven wij een blog over het verschil tussen afvallen en een dieet. Ook de termen gezond eten en afvallen worden regelmatig door elkaar gehaald. Een afvaldieet met weinig koolhydraten is een succesvolle manier om gewicht te verliezen, men denkt dan al gauw dat koolhydraatrijke producten slecht voor je zijn. Hoe zit dit dan?

Gezonde voeding

Bij een gezond voedingspatroon is een gezond, gevarieerd en volwaardig voedingspatroon het uitgangspunt. Het betekent dat je er in de eerste plaats voor zorgt dat je alle voedingsstoffen die je nodig hebt binnenkrijgt, dit zijn: koolhydraten, eiwitten, vetten, vitamines, mineralen, vezels en vocht. Oftewel: een voedingspatroon dat leidt tot gezondheidswinst.

Omdat er niet één product is dat al deze voedingsstoffen in voldoende mate levert, is het belangrijk voldoende te variëren en te eten uit verschillende productgroepen. Deze productgroepen zijn:

  • Groente en fruit
  • Brood, aardappelen, graansoorten
  • Vis, peulvruchten, vlees(vervangers), noten, ei en zuivel
  • Smeer en bereidingsvetten
  • Dranken

Met een gezond voedingspatroon kun je natuurlijk ook gewicht verliezen (afhankelijk van hoeveel calorieën je tot je neemt), het is alleen niet het hoofddoel van een gezond voedingspatroon. De energie die over een hele dag wordt genuttigd, is niet lager dan 1000-1500 calorieën. Dit heeft als gevolg dat je niet meer dan 0,5-1 kilo per week afvalt.

Lees ook: Waarom afvallen niet hetzelfde is als een dieet

Afvallen

Afvallen betekent letterlijk achteruit gaan in gewicht. Gewicht verliezen is dan ook het uitgangspunt van afvallen. Met een afvaldieet eet je vaak geen suiker- en vetrijke snacks meer, schrap je frisdrank en eet je minder grote porties. Maar het kan ook zomaar zijn dat er bijvoorbeeld geadviseerd wordt minder fruit, aardappelen en (volkoren) graanproducten te nuttigen. Dat betekent niet dat fruit, aardappelen en (volkoren) graanproducten slecht voor je zijn. Integendeel: ze zijn belangrijk om alle nodige voedingsstoffen binnen te krijgen. Het is tijdens een afvaldieet alleen, om je streefgewicht te kunnen behalen, handig om tijdelijk te minderen met deze producten.

Zo bevat fruit veel vitamine A en C, maar bevatten ze ook veel fruitsuikers – en het lichaam maakt geen onderscheid in suikers. Aardappelen en graanproducten zijn belangrijke leveranciers voor foliumzuur en vitamine C, maar bevatten voornamelijk koolhydraten. Koolhydraten zijn een belangrijke voedingsstof, maar als je veel koolhydraten eet, verbrand je lichaam de suiker uit koolhydraten en slaat het vet uit de voeding op. Dat is nou net niet de bedoeling als je graag gewicht wilt verliezen – dan wil je vet verbranden. Door tijdelijk te minderen met koolhydraatrijke producten en meer eiwitrijke producten te eten, gaat je lichaam over op de vetverbranding. Op dat moment kun je de vitamines van fruit beter uit je groente halen en minder aardappelen en graanproducten eten.

Het weglaten van voedingsstoffen en het toevoegen van andere is voor een bepaalde periode in de meeste gevallen geen probleem. Uiteindelijk, wanneer je op je streefgewicht bent of na een periode van ongeveer 10 weken, is het belangrijk je voedingspatroon weer uit te breiden. Dan is het de kunst om niet in het oude patroon terug te vallen, maar een gezond voedingspatroon na te streven.

Conclusie

Met een gezonde voeding streef je naar een gezond, gevarieerd en volwaardig eetpatroon en wil je niet per se afvallen. Met een afvaldieet streef je naar het verliezen van gewicht, maar wil je dit wel op een zo verantwoord mogelijke manier realiseren. Simpel toch?

Producten als fruit, aardappelen en graanproducten hartstikke gezond en passen in een gezonde voeding. Maar wil je afvallen? Minder tijdelijk in je consumptie van deze voedingsmiddelen. Voeg deze producten uiteindelijk weer langzaam toe, dan je eet volgens een gezond voedingspatroon en blijf je op gewicht. Suikerrijke en vetrijke voeding zoals koek, chips en snoep horen hier sowieso niet in thuis.

#gewoondoen

Bronnen: Afvallen met Nederland, Voedingscentrum, Richtlijnen Goede Voeding