het meest gezonde stukje fruit

Fruit bevat maar weinig calorieën en veel voedingsstoffen. Dat fruit goed is voor de gezondheid, is wel bekend. Maar wat is nu het meest gezonde stukje fruit?

Aanbevolen hoeveelheid

Gemiddeld eten we in Nederland iets meer dan 1 stuk of portie fruit per dag. Aangeraden wordt om ten minste twee stuks fruit per dag te eten. De meest gegeten fruitsoorten in Nederland zijn appel, banaan, peer, mandarijn, sinaasappel, druiven, aardbeien, kiwi, ananas en meloen. Het eten van fruit verlaagt het risico op hart- en vaatziekten. Bovendien hangt de inname van fruit samen met een lager risico op diabetes type 2, darmkanker en longkanker.

Gezonde keuzes

Alle soorten vers fruit en diepvriesfruit zijn gezonde keuzes. Varieer! Iedere vrucht bevat namelijk andere vitaminen, mineralen en andere gezonde voedingsstoffen. Door te variëren krijg je van alle vitaminen en mineralen voldoende binnen.

Wat is het meest gezond?

Maar is er een fruitsoort wat eruit springt? Het antwoord is nee! Natuurlijk zal het ene stuk fruit meer vitamine C bevatten dan het andere en staan blauwe bessen bijvoorbeeld bekend als superfood. Toch is het belangrijk om te variëren met verschillende soorten fruit. Het echte geheim? Eet je fruit met schil! De schil van een stuk fruit bevat namelijk de meeste vezels, vitaminen en mineralen. Bovendien hoef je minder eten weg te gooien als je de schil ook opeet. Fruitsoorten als appel, kiwi, peer, abrikozen, perzik, nectarine en pruimen zijn goed te eten met schil! Was de schil goed, zodat al het vuil, stof en mogelijk ziekmakende bacteriën verwijderd worden.

Word succesvol en blijvend slank met het meest complete dieetprogramma van Nederland.

Lees meer over de gezondheidsvoordelen en over het schillen van fruit op de website van het Voedingscentrum