type eter

Wil je graag gewicht verliezen? Dan is kennis over je eigen eetgedrag onmisbaar. Als je weet werk type eter jij bent, opent dat een deur naar gezonder eetgedrag. De drie meest bekende type eters zijn emotie eters, externe eters en lijngerichte eters. Welke ben jij?

Emotie eters

Emotie eters vinden hun troost in eten. Zij hebben de gewoonte om tijdens emoties zoals verdriet, irritatie of boosheid meer te eten dan normaal en verwarren deze negatieve emoties met honger. Omdat die gevoelens verminderen door te eten, gaan ze meer eten. Het negatieve gevoel verdwijnt tijdelijk en het biedt afleiding van het werkelijke probleem. Sommige emotie eters gebruiken hun negatieve emoties als excuus om juist lekker te gaan eten. Niet alleen heftige gebeurtenissen zorgen ervoor dat je naar eten grijpt, dit kan ook stress en verveling komen.

Ben jij een emotie eter? Dan zijn onderstaande tips voor jou:

  • Sla geen maaltijden (en 2-3 tussendoortjes) over, zodat je geen trek krijgt. Onze weekmenu’s kunnen je hierbij helpen.
  • Het herkennen van de echte behoefte is de eerste stap naar verandering. Om inzicht te krijgen in je eetgedrag is een eetdagboek dan ook heel zinvol. Hiermee leer je het verschil tussen ‘hoofdhonger’ en ‘buikhonger.’
  • Ga op zoek naar het echte probleem: erken je gevoelens, ze mogen er zijn. Leer op een andere manier met je gevoelens om te gaan.
  • Zoek afleiding wanneer je merkt dat je op zoek bent naar eten of het gevoel op voelt komen. Ga een rondje wandelen, neem en bad, ga iets doen wat jij fijn vindt of je helpt te ontspannen. Het is natuurlijk niet dé oplossing, maar het helpt wel bij het voorkomen van overeten.
Misschien vind je dit artikel ook leuk: verborgen dikmakers – 5 gewoonten waardoor je niet afvalt 

Externe eters

Simpel: externe eters eten wanneer ze eten zien of ruiken. Je hebt niet zozeer de behoefte om te eten, maar door je omgeving eet je toch. Externe eters komen snel in de verleiding, kunnen dit moeilijk weerstaan, vinden ‘nee’ zeggen vaak moeilijk en eten vaak door tot alles op is.

Ben jij een externe eter? Dan zijn onderstaande tips voor jou:

  • Ook hier geldt: zoek afleiding tijdens je bekende eetmomenten.
  • Ga je naar een feestje? Bedenk van te voren wat en hoeveel je gaat eten. Een plan kan helpen om overeten te voorkomen. Blijf tijdens het feestje ook zo ver mogelijk bij de hapjes vandaan.
  • Start met meal preppen! Bereid je maaltijden van tevoren, de verleiding is dan minder groot om andere dingen te eten.
  • Weet wat je eet. Weeg je eten af, zodat je niet te veel kookt en je je dan ook niet schuldig hoeft te voelen over het weggooien van restjes eten.
  • Maak je omgeving minder verleidelijk. Het beste is natuurlijk om helemaal geen lekkernijen in huis te halen. Haal je het wel in huis? Berg het dan goed op. Leg het in ieder geval niet direct in je zicht.

Lijngerichte eters

Lijngerichte eters zijn altijd bezig met afvallen en lijnen en vertonen daardoor raar eetgedrag. Ze ontzeggen zich vaak van alles. Een streng dieet en het plotseling falen van het dieetplan is kenmerkend voor lijngericht eten: ze houden een streng dieetregime aan en zijn na enkele dagen zo hongerig en moe dat er maar één oplossing is… (heel veel) eten.

Ben jij een lijngerichte eter? Dan zijn onderstaande tips voor jou:

  • Wil je gewicht verliezen? Doe dat dan op een gezonde en normale manier door 0,5 tot 1 kg per week te verliezen. Belangrijker is om je leefstijl te veranderen. Onze weekmenu’s kunnen jou hierbij helpen.
  • Straf jezelf niet af als het even mis gaat. Zet het om naar iets positiefs: ‘hoe zou je het de volgende keer anders kunnen of willen aanpakken?’
  • Ook hier geldt: sla geen maaltijden (en 2-3 tussendoortjes) over, om een hongergevoel en overeten te voorkomen.
Word succesvol en blijvend slank met het meest complete dieetprogramma van Nederland.