noten

Noten bevatten veel vitamines en mineralen, zijn goede vleesvervangers, leveren veel onverzadigd vet én verlagen het risico op coronaire hartzieken. Maar passen ze wel binnen jouw dieet als je wilt afvallen?

Noten bestaan voor een groot deel uit onverzadigd vet en leveren daardoor redelijk wat calorieën. Eet jij 100 gram ongezouten cashewnoten? Dan krijg je 615 kcal binnen. Om te vergelijken; met 100 gram naturel chips zit je rond de 540 kcal. Met deze kennis lijkt de keuze om (bijna) geen noten te eten logisch. In Nederland eet bijna de helft van de bevolking bijna of geen noten. Toch is er sterk bewijs voor de positieve effecten van noten op je gezondheid!

De consumptie van noten verlaagt namelijk het risico op coronaire hartziekten. De onverzadigde vetten verlagen het “slechte” LDL-cholesterol waardoor noten zelfs bij patiënten met een verhoogd risico op hart- en vaatziekten beschermend werken. Hart- en vaatziekten vormen in de westerse wereld een groot probleem, het is sinds 2008 doodsoorzaak nummer één. Coronaire hartziekten vallen onder de hart- en vaatziekten, aandoeningen die ontstaan door een afwijking of beschadiging in de kransslagaders om het hart heen worden coronaire hartziekten genoemd.

Al bij 15 gram ongezouten noten per dag verklein je de kans op coronaire hartziekten. 15 gram walnoten staat gelijk aan 106 kcal, een perfect gezond tussendoortje dus!
Jij wilt noten gaan toevoegen aan jouw dieet. Maar er zijn zoveel verschillende noten, welk soort is dan het gezondst? De bekendste noten zijn walnoten, cashewnoten, amandelen, hazelnoten, pistachenoten, paranoten en pecannoten. De ongezouten soort heeft altijd de voorkeur. Bij de meesten soorten kan je daarnaast ook nog kiezen tussen een ongebrande, gebrande of geroosterde variant. Wat kan je het beste in je boodschappenmandje doen?

Ongebrande noten zijn niet bewerkt en dus rauw. Je eet ze in de meest pure vorm. Gebrande noten zijn daarentegen gefrituurd in olie op een hoge temperatuur. Gebrande noten verliezen door de hitte een kleine (verwaarloosbare) hoeveelheid vitamines en mineralen. Gefrituurde noten klinken ongezonder dan dat ze zijn. Noten bevatten al veel onverzadigde vetten waardoor ze vrijwel geen extra olie opnemen. Gebrande noten bevatten een kleine 5% meer vet dan ongebrande noten. Wil je toch een krokante noot, maar liever de frituurolie vermijden? Dan zijn geroosterde noten perfect; ze worden geroosterd met droge lucht. De ongebrande, gebrande of geroosterde noten verschillen qua voedingswaarde en calorieën maar weinig met elkaar.

Noten zijn dus goed voor je gezondheid. Kies vooral wat je lekker vindt en beperk je calorie-inname door 15-20 gram noten per dag te eten.