Zout

Zout is misschien wel een van de meest gebruikte ingrediënten in de keuken. Het wordt gebruikt om aardappels, groente, vlees, jus en vele andere producten op smaak te brengen. Echter heeft gebruik van veel zout ook een keerzijde.

Zout kan namelijk ook een negatief effect hebben op de gezondheid. Wat is te veel in dit geval en hoe kan je nou toch lekker koken zonder te veel binnen te krijgen?

Effecten van zoutgebruik

Ons lichaam heeft zout nodig, zo’n 1 tot 3 gram per dag is voldoende. Dit zout is onder andere nodig om de vochtbalans, spierwerking en bloeddruk juist te regelen. Echter eten we in Nederland gemiddeld 7 tot 10 gram zout per dag. Een stuk meer dan de benodigde 1 tot 3 gram en ook hoger dan de door het voedingscentrum gestelde bovengrens van 6 gram per dag. Wanneer je te veel zout binnen krijgt kan dat zorgen voor vasthouden van vocht, een verhoogde bloeddruk en dat je hart harder moet werken om bloed rond te pompen. Dit kan er ook weer voor zorgen dat het risico op hart- en vaatziekten stijgt.

Lees ook deze blog: Suiker net zo verslavend als cocaïne?

Zout vervangen

Als je graag de smaak van zout in je eten wilt houden, maar toch net een bewustere keuze wilt maken dan zijn daar een aantal vervangers in. Natrium is een deeltje wat in normaal zout zit wat zorgt voor de negatieve effecten bij veelvuldig gebruik. Bij het product LoSalt is twee derde van de natrium vervangen door kalium. Kalium is al een stuk beter dan natrium, echter moeten nierpatiënten wel uitkijken met kalium gebruik. Naast LoSalt kan je ook een keertje zeekraalzilt proberen. Een poeder van gedroogde zeekraal wat van zichzelf zout is, maar minder natrium bevat dan normaal.

Zoutloze kruidenmix

Naast natriumarm zout kun je in de supermarkt ook zoutloze of natriumarme kruidenmixen vinden. Afhankelijk van naar welke supermarkt je gaat zal het aanbod verschillen. Vaak heb je kruidenmixen die gericht zijn op een bepaald product, zoals zoutloze kipkruiden. Als je smaak er niet bij zit kan je ook je eigen zoutloze kruidenmix maken. Combineer bijvoorbeeld fenegriek, uienpoeder, witte peper en mosterdzaad is met elkaar. Nootmuskaat gaat heel goed met groente en paprikapoeder gecombineerd met chilipeper geeft je vlees een lekkere kick.

Andere kooktechnieken

Smaak toevoegen aan je eten kan je ook doen door op een bepaalde manier je eten te bereiden. Hierbij kan je nog kruiden toevoegen, maar zonder zout zal je nog steeds veel smaak aan je gerecht kunnen geven. Je kunt bijvoorbeeld een gericht grillen in de pan. Door het grillen van groente en vlees krijg je een lekkere sterke smaak en doordat het bereiden vaak snel gaat behoudt je veel van de smaak van het product. Dit laatste geldt ook voor stomen. Als je mooie producten met veel smaak stoomt dan behoudt je deze smaken mooi. Een bereidingstechniek die heel veel smaak aan een product meegeeft is roken. Niet bestemd voor iedere productsoort, maar zeker een hele mooie bereidingswijze voor vlees of vis.

Word succesvol en blijvend slank met het meest complete dieetprogramma van Nederland.

Wil jij nog meer weten over zoutloos eten? Lees dit artikel!